První stránky
o brněnském podzemí
Zde je prostor
pro Vaše logo
a ikonu
nebo reklamu,
i výměnný systém.
Zase další kamarád vypůjčil klíče od strojovny v domě, kde má pronajatý byt a tak jsem mohl s ním navštívit i jejich starou strojovnu. Každý výtah, nebo strojovna, mívá nějakou svoji zvláštnost, jedinečnost. Tato byla zajímavá úkosem stropu a tím, jak byly stěny tmavé, asi se tu nikdy nemalovalo, a jak v centru města tahne okénkem prach, možná proto jsou stěny strojovny tak tmavé :-)
Tak se pojďte podívat taky!
Pohled k původnímu stroji
Pohled blíže k lanovému kotouči
Zvláštností je tu i ta roura těsně vedle stroje - svod z okapu ze střechy :-)
Kladka omezovače rychlosti - padající kabina by se díky lanku zakousla čelistmi do vodítek, ale taky zde ve strojovně by kladka svým mechanismem při větší rychlosti rozpojila koncák bezpečnostního obvodu a došlo by k zastavení stroje.
A jakýpak tu je rozvaděč?
Napájení a jističe a usměrnění proudu pro řídící obvody - pěkně tu mají modře zakáplé šroubky, aby se nepovolovaly :-)
Vlevo stará patrová vložka - relé a v pravo směrové stykače pro motor
Celkovější pohled
Schema zdejšího řídícího obvodu (patrová logika zde vychází z poloh patrových pák v šachtě)
Schema zapojení pro 15 pater s menším počtem záznamových relé - využívá se zde diod, které svojí vlastností propouštět proud jen jedním směrem, slouží jako logické rozdělovače pro rozhodování o směru jízdy. Je to obdivuhodné a jednoduché a ušetří se na relátkách. Ono také pro 7 patrový dům stačily 4 patrové relé, díky zapojení s diodami.
Ještě jinak pojatý nákres zapojení stejné věci. Ale v tomto rozvaděči vidíme větší počet patrových relé (každé obsluhuje své patro v domě) a tak jsou zde plánky o diodovém nadstavení množství pater zbytečné :-)
Tato původní strojovna s původním strojem i rozvaděčem má jednoznačně svoji patinu a své kouzlo. Takové strojovničky jsou na světě denně likvidovány určitě nejméně v desítkách, i více.... Přitom bezpečnostní obvody stále fungují, jinak by s neuzavřeným celým obvodem výtah nemohl ani se rozjet, a mechanické prvky se kontrolují a podle mne není tak zásadní důvod investovat tolik peněz do výměny celých výtahů. Třetina by ještě mohla sloužit dobře i 10 let. Vidím to v prvé řadě jako byznys od evropské unie.