První stránky
o brněnském podzemí
Zde je prostor
pro Vaše logo
a ikonu
nebo reklamu,
i výměnný systém.
I na tomto sídlišti postupně dochází k výměnám výtahů a nebo jejich postupné modernizaci, aby byly naplněny novější předpisy z EU. Z toho důvodu jsou přimontovány do kabiny, která neměla samozřejmě klecové dveře, boční světelné lišty - "infrazávory", někdo je nazývá i foto-buňky, on je účel stejný. Když výtahem jedete a chtěli byste se dotknout ubíhající stěny při jízdě, strčíte ruku do snímané zóny - narušíte paprsek mezi světelnými lištami a čidly a tím je přerušen bezpečnostní obvod a kabina zastaví. Je to docela rozumné opatření, podle mne lepší, než se zdržovat s vnitřními kabinovými dveřmi, ručně je zavírat, nebo dokonce čekat, až je pomalu zavře sám výtah (motor dveřního otevírání na stropě kabiny). Jako malej jsem zažil, že jsme jeli s menším bráchou výtahem na jiném sídlišti a nějak jsme se tlačili ještě s bráchovým plastovým traktorem. Jeho volant se skřípl mezi podlahu a šachtu do té škvíry a protože jsme jeli nahoru, volant ta škvíra jakoby strhávala dolů až se část volantu ulomila, bylo to dílo okamžiku, ani se kabina nezastavila, proběhlo to takovým způsobem, že to ani neseplo podlahový spínač ve smyslu přetížení, jak byl tlačen traktor vlastně do podlahy. :-)
Pár běžně dostupných záběrů:
.
Horní patro a pohled z mezipatra na protizávaží
.
Dřevěná kabina a novější tlačítka
.
Světelná závora mezi kabinou a rámem dveřním
.
Ještě pohled skrz mříže ke svíracím čelistem obklopujícím vodítko a v pravo lze vidět na boku kabiny kousek šedivého plechu křivky odkláněcího magnetu. Drátěné šachty jako tato mají výhodu pro pokušitele, že může skrze mříž strkat třeba vařečku nebo delší nástroj a jím posunout páku zámku nebo patrové logiky :-)
Tato ukázka není žádná omdlejvačka, ale tento typ výtahu mám moc rád, protože mi přijde, že jede možná o třetinu rychleji a to je narozdíl od nových výtahů príma. Zavřete (nebo se zavřou v tomto případě samy) šachetní dveře a jakmile se stiskne nebo už drží knoflík s navoleným patrem, výtah už na nic "nečeká", nezdržuje a startuje. Nic nerozhoduje žádnej pomalej čip, vše je jen o propojení bezpečnostního okruhu. Ten je zavřením dveří propojenej a nic nebrání sepnutí směrového stykače motoru a odbrždění.