První stránky
o brněnském podzemí
Zde je prostor
pro Vaše logo
a ikonu
nebo reklamu,
i výměnný systém.
Rád využívám příležitost ve starších domech, podívat se i na výtah a pokud s sebou tahám i zrcadlovku, což není pravidlem, protože zabere půl batohu a něco váží, tak si rád i nafotím to, co jde. U některých výtahů bývalo pěkně vidět do šachty na všechny prvky a bylo tam přirozené světlo z chodby a oken v domě. V tomto smyslu opět nenávidím nové pokyny z Unie, že šachty musí být celoplošně zakryté a nesmějí být z drátěného skla. Takže výtaháři si tam musejí svítit a špatně vidět na všechno, i když je slunečný den. To je opravdu neskutečný.
Pokochejme se tedy pár pohledy do šachty, normálně ze schodiště, než bude i tento výtah vyměněný:
Takto se k výtahu přichází, krásně vidíte do šachty a na patrovou páku (označena šipkou)
Šachta je tvořena přirozeně prostorem celého schodiště
Strop kabiny, jak se to dělávalo. Červeně vyznačena viditelná část kolejnic na kabině, které při průjezdu otočí patrovou pákou a pokud je to ta, přes kterou je vybrán zvolený cíl - patro, obvod pro stykače a pro odbrždění se rozpojí, tím i napájení motoru a výtah se zastaví přičemž čelisti brzdy u výtahového stroje sevřou brzdový kotouč na hřídeli u motoru.
Pohled podél průvodnice (nověji "vodítka")
Další z pohledů
Pohled do stanice ze strany šachty - patrová páka (u fialové šipky), dveřní uzávěrka (zámek)
Zámek blíže - když kabina stojí v tomto patře, dřevěný špalík nebo kov v tomto místě vyznačenm modrým obdelníkem způsobí, že otáčením vnějšího knoflíku na dveřích (nebo fabky pokud je zamykací výtah) jdou dveře otevřít. Rozdíl způsobuje páčka a její poloha podle přítomnosti nebo nepřítomnosti kabiny (modře naznačené plochy). V té době se ještě totiž nepoužívaly elektromagnetické křivky, viz stránky s teorií.
Otisův vynález - při pádu kabiny se označené samosvorné čelisti z obou stran a na levé i pravé straně kabiny zakousnou díky klínovitému tvaru do průvodnice. K sevření dojde mechanismem pákovým na stropě kabiny. Ten je aktivován, když by kabina začala padat a byla by rychlejší než "omezovací" lanko, které se jinak pohybuje souběžně s kabinou stejnou rychlostí.
Podlaha kabiny. Šipka ukazuje umístění krabice s podlahovým spínačem u této kabiny.
Dno šachty - šipky ukazují kladku omezovacího lanka a koncový spínač pro krajní polohu kabiny, pokud by ji nezastavil obvod s patrovou pákou.
Venku asi začne zapadat sluníčko :-) a v této šachtě taky. Ještě není zabedněna evropskou unií.
Staré informační tabulky, dveře se otevírají na klíč
Díky snadnému pohledu do šachty si můžeme takto vše ukázat. To už dnes lze málo kde.