První stránky
o brněnském podzemí
Zde je prostor
pro Vaše logo
a ikonu
nebo reklamu,
i výměnný systém.
Často vzpomínám na starší panelákový výtah (výrobce Transporta Břeclav), se kterým jsem vyrostl a prožil zajímavé chvíle. Ještě když jsem byl třeťák na základce, výtah s původnějším rozvaděčem dost rád zlobil. Kolikrát jsem nastoupil a vyjel do zvolené stanice, ale výtah nešel otevřít (magnet na kabině stále dál držel křivku) - ani v jiných patrech, až nakonec v přízemí otevřít už šel, a to jsem jako docela malý školák vyklepaný raději vylezl a byl rád, že jsem se dostal ven a šel nahoru raději pěšky... Jinou zajímavostí bylo, že poměrně dlouhé období také u něj nefungovalo po dojetí do patra časové zpoždění pro další rozjezd, takže když jsem na výtah čekal v horním patře a on přijel, než jsem stihl otevřít šachetní dveře, on ani nezastavil, jen divně zavrčel a zase jel dolů pryč, protože jej někdo jiný přivolal! Asi byl řachlý časový kondenzátor (pak jsem ve strojovně viděl na rozvaděči položené náhradní). Výtah tehdy prováděl i různé další podivné věci (asi aby mne zaujal na celý život) a potom celý rozvaděč vyměnili (v té době taky za stejný VRN 3) a byl klid. To se mi nelíbilo, a tak jsem si začal s výtahem různě hrát a zkoušet jej, nacpat třeba plno tužkových baterek do dveřní díry, kam má zalézt zámek při rozjezdu - aby tam zalézt nemohl, nebo jen částečně. Hodně mne bavilo při čekání na výtah, někde jej některým způsobem zastavit, nejraději pootočením odkrytého ...jak to nazvat.. kolečka zámku, protože tímto přerušením bezpečnostního okruhu si výtah zůstal pamatovat volbu a za nějakou tu dvojsekundu se zase (s lidmi) rozjel dál, zatímco při odklopení horního rohu dveří (povytažení dvou banánků ze zdířek) odpadlo záznamové relé objednaného patra a muselo dojít k nové volbě patra z kabiny nebo venku. Ještě mám schovaný speciální sešit, kam jsem si psal nápady a následné reakce výtahu na mé experimenty :-) ale všechno tady raději uvádět nebudu :-) Spousta výtahů na sídlišti Líšeň, ale i tehdejší Bohunice, mělo kabinu nádherně modře natřenou, a některé (včetně našeho) na bílo; byl to takový zajímavý odstín akvamarínové až trošinku ke smaragdové, jenže tehdy jsem to nikde nevyfotil a nyní budu muset pátrat, kde ještě takto natřenou kabinu uvidím...
Šachta, kabina i rozvaděč a stroj byly v roce tuším 2010 vyměněny během necelého měsíce za nové, ačkoli starší výtah ještě normálně sloužil a byl rychlejší. Nynější nový již měl několik poruch a zvláštností v chování, že se třeba po volbě patra v kabině nerozjel, nebo se klecové dveře zavřely částečně a zase se otevřely. Mezera mezi kabinou a šachtou je větší, než bývala u výtahu staršího.
.
Původní výtah z venku (mám jej vyfocený jen s bráchou)
.
kabina... Původně tu bylo STOP tlačítko krásně jasně červené
Rozvaděč - vlevo odkrytá patrová vložka
Původní výtahový stroj
Vzpomínám a teskním po původních výtazích, které měly své kouzlo a na nich jsem vyrostl.