První stránky
o brněnském podzemí
Zde je prostor
pro Vaše logo
a ikonu
nebo reklamu,
i výměnný systém.
Co k tomu říci. Nové výtahy většinou vypadají lépe, hlavně kabiny, jejich osvětlení a tlačítka ovládání, to je beze sporu. Problémem bývá pomalejší reakce, ale to už jsem proklínal na více stránkách. Zde to platí také - musíte po volbě v kabině čekat, než se po cvaknutí křivky a zámku šachetní uzávěrky pomalu zavřou dveře a jedete, jistě ne rychleji než ve výtahu zde původním. Cestou nasloucháte různému praskání, napínání lanek a kovu (geometrie kabiny snad?), je cítit i určitá vůle kabiny mezi vodítky, mohla by být snad menší. Kabina zastaví, a čekáte na pomalé otevírání dveří kabiny a pak teprve zase cvakne zámek, abyste konečně mohli otevřít šachetní dveře ven. Aspoň ty tlačítka, že jsou v kabině velká efektní a hezky svítí červeně, alespoň je na co koukat, než se člověk dočká otevření dveří. Svítivost zvoleného tlačítka od ostatních však skoro není rozdílná. Do stropních světel se někdo už přes mřížky dobýval, zachtělo se mu úsporných žárovek, nebo se při dlouhé jízdě kabiny nudil k smrti, to se ani nedivím, ono do 10 patra se člověk něco projede. Jasně, cokoli je v případě této výšky lepší, než to šlapat denně pěšky. To neznamená, že to nemůže reagovat a jezdit rachleji.
Vysvětlí mi někdo, proč výtahy ve všech zdejších věžácích na celém sídlišti končí už v předposledním desátém patře? Proč musí můj bratr s miminkama a kočárkama ještě do horního patra pěšky denně několikrát??? Těšil se, že při výměně výtahu se dodělá až do horního patra a ono nic. To může být finanční otázka domu, družstva. Ale proč neudělali ty horní stanice za komunismu, když se sídliště postavilo??? Patrové registry existovaly od počátku i ve 13 i 17 - patrové variantě, v tom to není. Délkou lan snad taky ne. A aby nechávali celou výšku pro stojícího výtaháře na kabině při revizní jízdě, to je taky asi nesmysl. Nad kabinou je přece předepsána ochranná kostka o výšce 60 cm. Pokud to nějaký výtahář ví, proč je na Vinohradech poslední patro bez výtahu - bez obsluhy, když šachta tam stejně je a strojovna až nad tím? prosím napište mi k tomu něco, vysvětlím to i tady ostatním, proč musí šlapat horní patro pěšky.
Sklep, výtahy dva vedle sebe. Řízení tu nebylo nikdy duplexní a dřív nebyla ani číslicová displej v patrech, takže lidi většinou přivolávali oba výtahy, nevěděli kde který stojí, aby to bylo rychlejší. Po přelomu se montovaly displeje se zobrazením patra alespoň v přízemí, pak časem i v patrech myslím.
.
Nová kabina a ovládání pěkné
Ve sklepě byl odložen původní rozvaděč, ale místo patrového registru už bylo řízení elektronické.
Dlouho se částečně obnovené rozvaděče neohřály a byly vyměněny zcela novými...
Schéma zapojení tu bylo také...
Vzpomínám a teskním po starém dobrém releovém výtahu i v těchto věžácích na Vinohradech. Bylo to zajímavé, jak hodně bylo cítit, když kabina toho nákladního (druhý výtah byla jen osobní s poloviční kabinou) přešla z režimu jízdy do režimu dojíždění. Ale jakmile zastavila, člověk mohl rychle otevřít lehká vnitřní dvířka a vystřelit ven a nečekat, než se samy pomalu otevřou moderní vnitřní dveře celé... prokletá Unie s novými předpisy vnitřních dveří!