První stránky
o brněnském podzemí
Zde je prostor
pro Vaše logo
a ikonu
nebo reklamu,
i výměnný systém.
Šachta, kabina i rozvaděč a stroj byly vyměněny během necelého měsíce za nové, ačkoli starší výtah ještě normálně sloužil a byl rychlejší. Nynější nový již měl několik poruch a zvláštností v chování, že se třeba po volbě patra v kabině nerozjel, nebo se klecové dveře zavřely částečně a zase se otevřely. Mezera mezi kabinou a šachtou je větší, než bývala u výtahu staršího. To je samozřejmě věcí montáže.
Především rozhodovací a bezpečnostní obvody jsou pomalejší. Člověk otevře šachetní dveře, kabina se rozsvítí až po jedné sekundě, než instrukce projde programovou logikou. U původního výtahu světelné relé okamžitě citlivě reagovalo již při sebemenší změně polohy dveří. Nastoupíte a zvolíte patro. Až za sekundu se pomalu zavírají kabinové dvoukřídlé dveře. Až se dovřou, proklínám tento systém a říkám "Dělej, sakra!" - zase skoro za sekundu se teprve ozve cvaknutí zámku dveřní uzávěry a zas prodleva k odsouhlasení programové logiky, teprv sepne relé odbrždění a téměř současně stykač jízdy. Výtah se plynule rozjede, což je příjemnější, pokud člověk nespěchá. Rozjezd ani dojezd a zastavení téměř necítíte, to se musí přiznat. Frekvenční měnič plynule měnící rychlost motoru má své kouzlo, je-li správně ale nastaven, nebo součinnost s brzdou. Leckde ten rozjezd nebo zastavení cítit v nových výtazích je, ale někde zase zcela vubec. Kabina tedy nenápadně zastaví v patře, budiž, proti pomalému měkkému dojezdu nic nemám, ale opět čekáte, než se pomalu otevřou klecové dveře. A pak teprve zaleze zámek. Spěchat prostě nemůžete, protože vnější dveře neotevřete. Teprve až se kabinové dveře otevřou plně, zámek vnějších dveří dovolí aby šly šachetní dveře otevřít (dveřní uzávěrka přestane otevření dveří překážet).
To je asi proto, aby někdo nestrčil nohu nebo dítě ruku mezi lamely sklápějících se kabinových dveří, jasně, ale ty vnitřní dveře, to je prostě zdržovačka. Nadšený z těchto nových výtahů nejsem, ani lidé, hlavně kvůli pomalosti, protože celkově je použití výtahu trochu delší. Stejně tak přivolání výtahu - rozjede se zase, až se vnitřní dveře pomalu zavřou. Proč, když tam nikdo nestojí? Achjo!
Přicházíme k výtahu, jenže ze starého zbyl jen černý rám šachty :-(
Ukazatel patra v kabině (patro pravdivě ukáže až ve chvíli, kdy jím projede).
Kdybyste zastavili kabinu 20cm před zastavovací úrovní patra, displej stále ukazuje patro předcházející...
Na to bývaly ideální staré mechanické kopírky, tedy z hlediska pravdivosti zobrazení, ale o tom jinde.
Moderní design stropu kabiny, kde svítí LED diody svým chladným světlem.
Jedničkový plech tohoto designu už ale tu a tam v kabinách nenechavci ohýbají.
.
Pohled do celé kabiny, a když se zavřou její dveře.
Vzpomínám a teskním po starém dobrém releovém výtahu, který mne fascinoval,
byl rychlejší a díky němu jsem se začal o výtahy zajímat už jako malý školáček.