První stránky
o brněnském podzemí
Zde je prostor
pro Vaše logo
a ikonu
nebo reklamu,
i výměnný systém.
Děkuji kolegovi za zaslání dalších zajímavých fotografií k pověšení na můj web.
"Zdravím
Posílám vám fotky nákladního výtahu z jedné továrny. Výtah má kromě velkých hlavních vodítek U profilu ještě pomocná vodítka T profilu."
Takovou zajímavost, ale i strojovnu a původní rozvaděč, si rádi prohlédneme detailně:
Vrata v továrně a pohled do šachty nákladního výtahu.
Zvláštnost - uprostřed hlavní vodítko profilu "U"
a po stranách pomocná vodítka profilů "T"!
Pohled ke stropu šachty nad nímž je strojovna.
Vodítka, kladka s protizávažím a větší kladka na kabině,
díky kladkám výtahový stroj uveze větší hmotnost.
Detail kladky protizávaží a hlavního "U" vodítka.
Detail čelistí a hlavního vodítka.
"Kdo maže, ten jede..."
A ještě detailněji, ale styk vodítka s čelistmi stejně není vidět,
předpokládám něco jako ložiskové válečky,
aby se netřela tak velká plocha širokého vodítka s plocháčem na kabině...
Detail hlavního vodítka z šikmého pohledu stropu kabiny.
"Najeto koncákem na kolejničky" - dolní dojezd. Kabina v nejnižší stanici.
Koncák nedovolí další jízdu dolů.
Detail gumové kladky koncového spínače a dřevěné kolejnice
(dojezdem kabiny do pozice šikmé roviny kolejnice
dojde k pohybu páky koncového spínače a rozpojení bezp. obvodu)
Střešní přístup do strojovny.
Prostorná strojovna, i spát by se tu dalo :-)
Detail na stroj a rozvaděč v pozadí.
Původní releový rozvaděč - 4 stykače (2 menší pro dojíždění do patra)
Rád si užívám u dobrého čaje i ty detaily - co je to asi za relátko vedle jističů?
Drátky mám tak rád... Směrové a dojížděcí stykače jízdy,
a dole hlavní svorkovnice a společné zemnění všeho
Schema zapojení - pozorný bádač si všimne v zapojení dva motory, zatím co ve strojovně má stroj jen jeden motor, takže to neštimuje... To schéma je totiž odjinud, nebudu vás oblbovat, nezbývá, než to přiznat :-)
Detail prozrazuje řízení logikou patrových pák v šachtě,
také úsporu patrových relé použitím diod
(ale vedle diod je patrových relé pod sebou více, zatím co v rozvaděči je patrových relé 5, opravdu je schéma od jinud)
A zapojení dojížděcích spínačů bez detailního značení je taky lahůdka :-)
Nevybádám z toho ale nic, když prostě nejsou spínače označené :))
Jen je jasné, že příslušný směr má příslušný dojížděcí spínač - polohově rozlišeno, zda je kabina nad (přijíždí shora) a započne pomalejší dojíždění dolů (sepne se S20 místo S2), nebo je pod patrem a bude dojíždět nahoru (sepne se S10 stykač).
Chtěl bych někoho požádat o možnost nafocení modré kabiny starých výtahů Transporta... Měli jsme je v Brně - Líšni, ale i na jiných sídlištích bývaly - nádherně modré plechové kabiny. Tehdy jsem si je nenafotil a dnes je nemohu najít nikde už!
Uvítám i možnost podívat se a nafotit si i jiné starší výtahy, nejlépe se strojovnou a rozvaděčem, rád se odměním!
Zachyťme to co již nenávratně mizí. Jsem jen nadšenec, ale hodně velkej :-)