První stránky
o brněnském podzemí
Zde je prostor
pro Vaše logo
a ikonu
nebo reklamu,
i výměnný systém.
Děkuji mladému nadšenci z Frenštátu, který mi poslal příležitostně nafocenou výměnu a zánik původních výtahů v jeho městě. Některé záběry nejen zajímavě vystihují okamžiky demontáže původních výtahů, ale i detaily, které jsem nafoceny ještě neměl. Jirka přidal i foto z továrního výtahu včetně záběru do strojovny s hydraulickým pohonem a řídícím systémem. Díky moc!
Smutné záběry na zánik dalších starších releových výtahů...
.
Tentokrát ve Frenštátu. Původní dveře z Transporty,
releový rozvaděč ze Vsetína - krásná 13 patrová releová vložka...
Motor už se kroutit nebude, půjde do hajan na věčné časy (spíš rozebrat na kovy)
Nad motorem je opřeno krásné kolo se šikmými zuby ze šnekové převodovky
Hromada demontovaného odpadu, včetně rozvaděče a relátek - ty náš nadšenec zachránil.
Výtaháři je také zachraňují - ale do sběrny, aby si pár kaček přividělali k nízkému platu.
Smotané lano a kabinová podlaha zespod.
Nejdřív před dům, pak naložit vše a odvážet do sběru. Vlevo kladka, a zbytky převodovky.
Nadšenec zachránil 2 patrové registry pro 9 a 13 stanic a silovou releovou vložku.
A ještě tlačítkové tablo , patrovou páku (spíše je to koncák), minirozvaděč...
Při výměnách výtahů je třeba pilně sledovat, co má smysl zachránit.
Většina je kovový odpad - plechy, profily, ale mezi tím i menší součástky...
Taky plechové dveře...
Kostra kabinové podlahy
A další směs, v níž se válí bakelitová tlačítka... Hodí se i dráty pro domácí bastlení...
Kamarád našel i pár záběrů z roku 2014 - původní výtah ve vedlejším vchodě
a jeho demontáž postupná - nejdříve zadní stěna (skla) šachty
Demontované stěny kabiny - už jezdí jen kostra, na níž postupně demontují odshora šachtu
a díly a součásti sváží dolů pomocí nataženého dálkového ovládání (tlačítka vlevo)
Dolní kladka pomocného lanka kabiny (systém omezovače rychlosti s konc.spínačem)
Detail - za desítky let je šachta plná lidského odpadu, vlasů, nánosy šupinek kůže a prachu a jiného nepořádku - v tomto smyslu je povolání výtaháře také černým řemeslem - krom olejů všude hnusná lidská špína a zbytky co z nás stále padají! A dohromady s nízkým platem a nebezpečím úrazu a výškovými pracemi to vše tvoří důvod, proč sám nejsem výtahářem ale jenom nadšencem...
Ve strojovně je ještě posledních pár hodin stroj a rozvaděč.
Řídícímu rozvaděči předcházela menší skříňka s hlavním vypínačem a pojistkami celého výtahu.
Je pravda, že původní stroje (motor a převodovka) byly hlučnější, ztrátovější, špinavější.
Na původní rozvaděč je již ke směrovým stykačům napojeno dálkové ovládání kvůli
pojíždění s torzem kabiny, z jejíž podlahy ještě probíhá další demontáž původní šachty
Blíže pohled na hlavní vypínání a pojistky
Ještě pohled na jiný starý stroj
A na chodbě už leží nový elegantní motor s převodovkou
Jirka ještě přidal i záběry hydraulického výtahu z blízké továrny
Strojovna s hydraulickým pohonem (vlevo skříň s čerpadlem oleje do pístů)
- podobně to je na Špilberku v Brně, jen ty fotky nemohu najít...
Modernější řídící rozvaděč se záložní baterií, dorozumíváním a integrovanými obvody
Pohled na ventily a hydrauliku pohonu výtahu
Chtěl bych požádat o možnost nafocení modré kabiny starých výtahů Transporta... Měli jsme je v Brně - Líšni, ale i na jiných sídlištích bývaly - nádherně modré plechové kabiny. Tehdy jsem si je nenafotil a dnes je nemohu najít nikde už!
Uvítám i možnost podívat se a nafotit si i jiné starší výtahy, nejlépe se strojovnou a rozvaděčem, rád se odměním!
Zachyťme to co již nenávratně mizí. Jsem jen nadšenec, ale hodně velkej :-)