První stránky
o brněnském podzemí
Zde je prostor
pro Vaše logo
a ikonu
nebo reklamu,
i výměnný systém.
Pár zajímavých záběrů z internetu, o které se také chci podělit, aby se nadšenci rozšířil obzor trochu i do světa.
Dáme si hned něco extra na úvod, nahlédněme do Číny.
Tento krasavec vyjíždí z patrového ohrazení jen tak do prostoru bez krytí šachtou, jen na průvodnicích - vodítkách. Doufám, že jsou jeho kabinové dveře jištěny proti otevření :-)
Nové výtahy, osobní s nákladním někde v tramtárii. Pěkný.
Cizí relátka...
Tenhle "Control selector" už dosloužil. Je pěkně vidět princip - vodorovná hřídel se pomalu otáčí - kopíruje pohyb s pohybem kabiny a jednotlivá (patrová) ramena se postupně otáčí a blíží se rozpojit své kontakty (nahoře), čímž kabinu v příslušném patře zastaví. Ta ramena se muselo velmi přesně nastavovat, aby zastavila kabina v přesné poloze v patře.
A protipól - moderní velmi inteligentní (leč většinou pomalý) systém zapojení bez patrových relé. Systém sleduje i čas, ukládá informace a statistiku o všem dění, jízdách, počtu zastavení, diagnostikuje celý výtah i sám sebe a vypisuje a ukládá chyby, čímž pomůže výrazně při servisu a opravách, rychleji určit chybu nebo nedostatky atd atd.
Samá relé samá relé, tam to musí jen klapat :-)
To je dílo! Hodně velikej rozvaděč. Běžně se používaly v Americe a jinde v nejvyšších mrakodrapech, vysokých budovách, jiné řešení prostě nebylo.
A zase, ten rozdíl!
To je železa! A kovářské práce!
A dřevěný výtah v nějaké sýpce.
Krásný detail na "patrovou kopírku".
To je dílo teda... Jedna z významných budov mrakodrapů. Vlevo je vidět svislá hřídel s patrovými segmenty - kopírka.
A tento nákladní chudák už dosloužil, už jen pohřbít! do šrotu...
Novější motor, odhaduji, že stroj je na generálce.
Vystoupit z výtahu rovnou na plac, ozářený světly, taky zajimavý :-)
Toto je snad sci-fi, než důlní výtah...
Tady zas jeden bez šachty...
Pěkné dřevěné obložení - portál.
Krásná práce, ty staré cizí výtahy mají skutečně kouzlo, a ducha! Ne jak naše novodobá plechařina, všude jen plochej nerez.
A jeden nákladní výtah se zábranou jako starý pláňkový plůtek u zahrádky. Některé byly samočinné a některé si pracovník zvedl ručně sám. Tak jako tak, oboje ochranné "clony" spojovala kladka a při zvedání jednoho se zvedal či klesal i ten druhý zrovna.
Tuny železa.
Torzo důlního výtahu. Kde je konec těm havířům...
A pěknej novej výtah, kabina je zespod přímo vytláčena plunžrem - pístem bez nějakých převodů. Výhoda je jemnost pohybu, tichost provozu a absence lan a kladek.
Nádhera, červené dřevo, asi na zámku někde.
A jeden starej bubák, možná taky důlní klec.
Co je tohle? Velká kabina jako místnost?
Kolikrát je to hádanka, nejsou to jen zasouvací dvěře na chodbě?
To musela bejt větší tíha pro stroj, vytahovat tuny železa okrasné kabiny, než klienty...
Asi už dosloužil.
.
Ještě jeden krasavec
Hodně neobvyklý. Nebýt těch lan a vodítek, nevěřím, že to je výtah.
.
Zase železňák. A krasavec.
Hovada sprejová se vyskytují nejenom v naší zemi.
A na závěr velmi zajímavé ovládání výtahu.
Vyfotili jste v zahraničí nějakej výtah? Pošlete!