První stránky
o brněnském podzemí
Zde je prostor
pro Vaše logo
a ikonu
nebo reklamu,
i výměnný systém.
Výtahový stroj
je elektrické zařízení, uvádějící kabinu v pohyb. Rozlišujeme na jednoduchý stroj s jedním motorem, nebo kombinovaný stroj ještě s druhým motorem pro nižší rychlost - dojíždění kabiny do patra ve fázi před zastavením. Samostatnou kategorií jsou výtahy s hydraulickým pístem, který přímo a nebo nepřímo přes kladku kabinu zdvihá a spouští - u pístových výtahů nahrazuje klasický stroj s motorem pouze hydraulika a brzdu stroje nahrazují ventily. Pístové výtahy byly průkopníky v jemnosti dojíždění do patra - při dobrém vyladění nebylo ani cítit, že se kabina rozjela nebo již zastavila. Potom začaly přicházet do praxe a do výtahových strojů motory s frekvenčním měničem, který zajišťuje plynulý rozjezd a také dojezd se zpomalením před zastavením, aby bylo měkké.
Příznaky mechanických závad stroje výtahu
Většina závad se projevuje ztíženým chodem stroje, vibrací stroje i kabiny, a někdy je dokonce pohyb stroje nebo vyvažovacího závaží znemožněn, jindy kabina při jízdě tu a tam poskočí, pokud je v převodovce např. vylomen zub. Příčinou může být i spadené lano z kladky v šachtě, které se občas zase dostane ve zúženém prostoru a díky tření o plochu kladky na její obvodovou drážku a občas zase z ní sklouzne, vyjímečně může být ulomena část okraje drážky, že se takto lano chová, ale protože se používají lana minimálně dvě - na každé straně kabiny, neměl by takový efekt (poskakování kabiny) nastat. Kdybych to osobně nezažil, že se mnou chvíli kabina poskakovala snad po půl metru, tak bych tomu nevěřil. Dělo se tak v budově Telefonica na Jana Babáka v Brně, na podzim 2012.
Diagnostika závady
K určení vadné součásti je třeba zjistit přesně místo vzniku vibrací a jejich frekvenci, kontroluje se i teplota součástí, valivých ložisek; zda nedochází k zadření. Při diagnostice vadného místa převodovky pomůže poznatek, že vibrace s proměnnou amplitudou v závislosti na otáčení šnekového kola jsou způsobeny poruchou ozubení nebo centričnosti šnekového kola. Pravidelné vibrace po celém obvodu šnekového kola bývají naopak buzeny hřídelem šneku - jeho ohnutím, nebo poškozením závitu šneku.
Kontrola geometričnosti stroje
se provádí vodováhou s dvousetinovou přesností, tedy zobrazující rozdíl již 0,02 mm na délce 1 m, nebo číselníkový úchylkoměr pro kontrolu dostřednosti rotačních součástí, jako např. brzdového bubnu a spojky převodovky atd. s přesností 0,01 mm, upnutý do kontrolního stojánku s držákem.
Stroj - popis
Pokud jste to ještě nevydedukovali z nákresů nebo fotografií, stroj obsahuje: zdroj pohybu - motor, za hřídelí motoru následuje spojka - tvořící většinou zároveň brzdový buben. Ten je obložen čelistmi s třecími plochami, které jsou ve vyplém stavu samočinně sevřeny - obepínají třecí plochu bubnu a kabina stojí, je tak zabržděna. Přítlak zajišťuje pružina (pružiny) s nastavitelným tlakem. Při startu a rozběhu motoru elektromagnet rozevře čelisti brzdy, aby se kotouč - buben mohl volně otáčet, poháněn motorem. Hřídel pokračuje od bubnu - brzdy do převodovky a je na ní nalícován šnek. Ten v převodovce svým závitem postupně otáčí zuby kolmého ozubeného kola, jehož hřídel pokračuje na jednu, nebo obě strany k jednomu - dvěma navíjecím bubnům pro lano. V případě kabiny a protizávaží bývá logicky strojovna nad šachtou a lana mezi kabinou a protizávažím se převíjí přes široký buben - kladku o více drážkách. V případě kabiny bez protizávaží bývá strojovna dostupněji ve sklepě domu a ne až na střeše, přičemž po obou stranách převodovky se nachází navíjecí bubny pro lano. Mechanicky rotačně je ještě přítomen i omezovač rychlosti. Vyjímečně se používá i bezpřevodový stroj, čímž samozřejmě odpadají případné poruchy a výkonové ztráty převodovky - výtah má i nižší spotřebu energie:
Odstředivé vypínání brzdy
je doplněk některých typů brzd u rychlejších výtahů. Mechanismus působí v obou směrech jízdy a ještě dříve, než dojde k funkci zachycovačů kabiny. Při vyšší rychlosti otáčení brzdového kotouče překoná vysouvací vačka tlak pružiny umístěné v tomto kotouči a vysune se z brzdového kotouče. Tím zachytí páku na vypínacím hřídeli, otočí ji a brzdové čelisti přiskočí ke kotouči, i když je sepnut magnet brzdy. Zároveň spínač přeruší řídící obvod. Toto zařízení je více primitivní a montovalo se na výtahy osobní o nosnosti 500kg a větší.
Ovládací přístroj - kopírka
se používá tam, kde okolnosti provedení výtahu vyžadují snímání polohy kabiny ne z šachty, ale přímo z otáček výtahového stroje, na jehož točivý pohyb je kopírka mechanicky přímo napojena. Pokud se tedy točí motor, otáčí se přes převody i hřídel kopírky, tak zpomaleně, aby se na jednu otočku (a šíři kontaktového pole, tj maximálně po celém obvodě, nebo méně) vešel celý počet pater. Když tedy se motor točí a kabina jede, tak kontaktový jezdec se v kopírce postupně posouvá přes kontaktová pole jednotlivých pater. To se využívá spíše než k řízení patrové logiky především k světelné signalizaci, kterým patrem kabina zrovna projíždí. K tomuto účelu se nepřesnost začátků a konců přejezdů z jednoho kontaktu na druhý ztratí a je bezvýznamná, orientační, zatím co ovládání pohybu kabiny a hlavně jejího zastavení je potřeba přesné a takto přeneseně z kopírky by se vždy jednalo nejspíše o různý nepravidelný rozdíl v zastavení i ve více cm, oproti rovině podlahy patra.
Máte přístup do strojovny? Vyfotíte mi ten Váš stroj? A strojovnu a rozvaděč a výtah? Potěší mne to do sbírky, díky moc!!! Nebo si to rád sám vyfotím, když mne pozvete, a ještě se odměním :-)