První stránky
o brněnském podzemí
Zde je prostor
pro Vaše logo
a ikonu
nebo reklamu,
i výměnný systém.
Stavební výtahy mají robustnější konstrukci odpovídající užitnému zatížení a způsobu provozu. Jsou odolnější pro venkovní podmínky. Mají jiný způsob jištění, jiný pohon - často přímo v kabině. Motor, spojka, šneková převodovka, brzda a malá ozubená kola, přímo zabírající do zubaté průvodnice podobně jako ozubnicové vláčky šplhající do strmějšího svahu.
Stavebních výtahů je samozřejmě několik druhů. Pro stavbu rodinného domu se používá ještě jednodušší pohon a způsob, tzv. kočka - motor s navijákem je nad "šachtou" zdvihací plošiny a přímo navíjí lano, přitahující nebo spouštějící plošinu. Nejjednodušší stavební výtahy samozřejmě nemají patrové pákové spínače, pokud jde o pouhá dvě patra (dolní a horní), může se využívat zrovna koncových spínačů, které při dojezdu plošiny vypnou daný směrový stykač, případně se chod motoru jenom ovládá zodpovědně ručně.
Ukázka náhodně vyfocených stavebních výtahů:
Orlí ulice
Hlavní nádraží, stavba nového OC Letmo, jaro 2013
Detail horní části, protizávaží a v patrech jsou ochranné tyče v poloze "zavřeno - jízda"
Starší záběr, stojím u výtahu na Starobrněnské ulici
Detail na pohon, poháněcí ozubená kolečka zabírají do ozubnicového vodítka klece
Ještě jiný detail
Při stavbě RD stačí jednoduchý pohon pomocí zavěšené "kočky" která navíjí tažné lano
Úplný detail pohonu - "kočky"
Máte přístup do strojovny? Vyfotíte mi ten Váš stroj? A strojovnu a rozvaděč a výtah? Potěší mne to do sbírky, díky moc!!! Nebo si to rád sám vyfotím, když mne pozvete, a ještě se odměním :-)