První stránky
o brněnském podzemí
Zde je prostor
pro Vaše logo
a ikonu
nebo reklamu,
i výměnný systém.
Výtahová šachta
je ohraničený prostor, kterým projíždí kabina výtahu. Stěny šachty jsou tvořeny zdmi domu. Pokud se výtah nachází uprostřed schodiště, býval prostor šachty chráněn (člověk před pádem do ní) pouze drátěnou mříží, později často i tabulemi ochranného drátěného skla, které se při úderu nerozsype, a ty jsou nyní často nahrazovány tabulemi sádrokartonu, otázkou je, co je lepší. Uvnitř šachty bývalo mnohdy přirozené světlo, pronikající skrze skleněné tabule, nebo ještě dřívější drátěné pletivo, nyní je v šachtách předělaných výtahů po generálce zbytečně tma a při revizi a opravách je vždy nutné rozsvěcet několik instalovaných osvětlení, a stejně to sotva nahradí pořádné denní světlo. Nejhezčí variantou pak jsou moderní prosklené kabiny, šplhající se po zdi vnitřního prostoru nákupního střediska, jejichž šachta je ohraničena pouze v přízemí, a z tohoto ohraničení již volně kabina stoupá do prostoru. Vodítka kabiny jsou v takovém případě instalována v bocích dveřních stěn, tedy po stranách dveří na téže stěně, ve které se dveře nachází. Schémata klasických starších výtahů:
Bezpečnostní prostor nad a pod kabinou
- tedy v koncových patrech: Šachta se musí projektovat tak, aby zůstal bezpečný prostor nad nejvyšším bodem - v případě zastavení kabiny v koncové stanici minimálně 60 cm nad stropem kabiny a pod podlahou kabiny pro případ, že by se tam nacházela postava opraváře výtahu, aby se mohl složit a nebyl utisknut fyzicky kabinou, pokračující v jízdě stejným směrem ještě dále. Dolní přejezd musí být o dvě třetiny vyšší než horní prostor. Nad klecí nebo vyvažovacím závažím zůstane vždy ještě třetinová rezerva předepsaného přejezdu. Tím se také zabrání nebo omezí nebezpečným haváriím výtahu, naražením klece do stropu šachty. Výjimku tvoří výtahy s gallovými řetězy nebo lanovými bubny, jejichž dopravní rychlost nepřesahuje 0,25 m/s. U nich se může horní přejezd zmenšit až na 0,25 m. Dolní přejezd se počítá vždy při stlačených náraznících, aby pod jejich úrovní stále zbývalo místo alespoň pro ležící postavu.
Zde jsou pěkně vidět svislé clonky vedle svislého vodítka. V úrovni clonek magnetické snímače zastaví nebo přibrzdí jízdu projíždějící kabiny, pokud je již stanice cílová, viz níže.
Přesnost zastavení klece v patře
souvisí především s nastavením přesné polohy poschoďového přepínače a nebo patrové clonky tak, aby ve správnou chvíli pohybu kabiny došlo k jejímu zastavení. Podle dřívějších předpisů ČSN 27 4009 měly klece zastavovat v případě výtahů, do nichž najíždějí vozíky, s přesností centimetru, v nemocnicích u lůžkových výtahů půl centimetru, u ostatních to mělo být 2 cm, v obchodních domech, hotelích atd se vyžadovalo opět centimetrovou přesnost, u méně využitých výtahů, jídelních a pod. se povolovala přesnost do 5 cm. Úchylky v zastavení klece výtahu ve stanici způsobuje proměnlivé zatížení v kabině při jízdě oběma směry. Při pohonu třífázovým motorem kolísá dle velikosti motoru a točivého momentu rychlost mezi 6 až 10%. Dále záleží na správné činnosti brzdy stroje. Rovina zastavení kabiny se tedy běžně nastavuje při polovičním zatížení kabiny tak, aby v obou směrech jízdy zastavovala ve stejném bodě. Pokud klec zastavuje ve špatné poloze (podlaha je nad, nebo pod úrovní patra) pouze v jedné stanici, je povolen a posunut poschoďový přepínač (nebo clonka). K tomu by však nemělo dojít, při montáži se provádí přesné nastavení a správná poloha přepínače (clonky) se zajistí "navždy". Tím se rozpozná špatná činnost brzdy - že kabina zastavuje např. opožděně - ve všech stanicích stejně. Pokud dochází k zastavení klece mimo správnou úroveň střídavě v různých stanicích, došlo u starších výtahů k uvolnění kluznic vodících částí klece, nebo spíše zvětšení vůle jejich opotřebením. Tím vznikají vodorovné posuny klece vlivem přesouvání těžiště břemene v kleci a zároveň se posouvají i vypínací body poschoďových přepínačů v přestavné křivce. Vůle mezi výstelkou vodících čelistí a bokem vodítka nemá přesahovat u osobních výtahů 3 mm.
Úrovňové zastavování klece
V zásadě se používaly v ČSSR klasické systémy úrovňového zastavení a systémy s posunutím zastavovacího bodu - téměř výhradně klasické systémy, pracující vždy s předběžným snížením dojezdové rychlosti klece. Systémy pro úrovňové zastavování klece používají záměrné posunutí bodu zastavení pohonu před úrovní stanice tak, aby se vyrovnala proměnlivost brzdné dráhy klece s ohledem na zatížení v kleci. Využívají se různé způsoby vážení břemene v kleci výtahu - mechanické, elektrické, nebo elektronické. Těchto způsobů se využívá i u klasického systému přesného zastavování klece se zpomaleným dojezdem do stanice. Samotný pomalý dojezd výrazně napomáhá lepší přesnosti a možnosti nastavení s časem mezi zastavením a dobržděním.
Zapojení dojíždění
je v případě starých pákových spínačů následovné: Pohon klece je v prostoru patra přepnut poschoďovým spínačem (nebo kopírkou) na dojezdovou rychlost. Tím klec pomaleji dojíždí do zvolené stanice. Během dojezdové dráhy je již kladka dojížděcího spínače směru dolu nebo nahoru odkloněna a příslušný spínač spojuje elektrický obvod cívky dojezdového stykače motoru. Když klec dojede do bodu, vzdáleného od úrovně stanice jen o brzdnou dráhu, kladka dojížděcího spínače sjede z klínu a spínač přeruší ovládací obvod dojezdového stykače. Pohon se vypíná a brzda zastaví klec v úrovni stanice. Kdyby klec nezastavila v požadované toleranci, najíždí dojezdový spínač opačného směru a klec se vrací pomalu zpět do úrovně. Takovým způsobem bylo řešeno přesné zastavení klece v každé stanici.
Tam, kde se používá pouze jeden spínač, zastavuje klec v úrovni stanice malou rychlostí. Pokud by nezastavila přesně, není již úroveň zastavení opravena opačným směrem.
Dojížděcí spínač DMS
uvedl podnik Transporta ve své éře pro výtahy s rychlostmi i nad 0,7 m/s a pro velký počet stanic. Základ tvoří dva můstkové spínače ovládané pákami a kladkou. Při projíždění stanicemi jsou obě páky s kladkou mimo dotyk se staničními klíny s elektromagnetem pro stejnosměrný proud, takže klec projíždí stanicemi bez nárazů (klínů do kladek). Teprve v cílové stanici je buzení magnetu vypnuto, kladky se vrátí do pracovní polohy a další funkce je stejná jako u SK212.
Dvoudílné šachetní dveře svislého otevírání
se používají u malých jídelních výtahů a tam, kde šířka šachty nebo vnějšího prostoru neumožňuje použít dveře normálního otevírání, nebo automatické, protože nemají kam by prostorově zajely do boku, tak se mohou jedině rozevírat směrem nahoru a dolů (jako konstrukční varianta provedení), protože svislý prostor je v šachtě k dispozici přirozeně.
Tlačítkový ovladač
se všude za minulého režimu používal bakelitový, typizovaný. Později Transporta začala používat především u nákladních výtahů, nebo výšerychlostních a vícepatrových výtahů tlačítka kulatá bílá s vyrytou a černě vyznačenou číslicí nebo funkcí (STOP, symbol zvonku, symbol zavírání nebo otevírání dveří). Oba typy tlačítek často podléhaly rozmarům vandalů, kteří je zapalovačem a plamenem opalovali, nebo sekundovým lepidlem kápnutým mezi válec bakelitového tlačítka a objímku, do níž zajíždí, zcela znehybnili a nebylo je možné mačkat. Novodobá plochá širší tlačítka jsou nesrovnatelně hezčí, svým svitem signalizují objednávku - volbu, jízdu kabiny, a použité mikrospínače se lehounce mačkají i dítěti. V tomto případě vývoji všechna čest! Původní tlačítka obsahovala rozpojovací kontakty a další dvojici - spojovací kontakty. Při jejich spojení došlo k volbě - objednávce patra, impulz šel do rozvaděče a do patrové logiky a podle polohy kabiny a podle polohy relé, nebo pákových šachetních ovladačů, rozhodl o směru jízdy. K té došlo při uzavřeném dveřním bezpečnostním obvodu. Rozpínací funkce kontaktů starých tlačítek mi není dosud logicky ze schémat zapojení jasná krom toho, že je rozpojen světelný obvod, napájení světelného relé, a tím se kabina, i staré signální žárovky rozsvítí ještě, než dojde k domáčknutí tlačítka na dno. Tím lze s výtahem "blikat" a morzeovkou si s někým posílat zprávy :-) aniž by se pouhým namáčknutím tlačítka výtah rozjel; jiný účel jsem neobjevil, pokud někdo víte, napište mi o tom prosím.
Typy lanového pohonu
se liší podle použití protizávaží, nebo podle požadavku na umístění strojovny. V případě umístění na střechu - nad šachtu - je logičtější, že zde nebudou lana navíjena nahoru na navinovací bubny a že bude použito jen hnací kolo a v šachtě protizávaží. V případě, že je strojovna ve sklepě domu, je logičtější varianta bez protizávaží - lana jsou od kabiny vedena v horní části šachty přes kladky až dolů do strojovny k navíjecím bubnům - používají se vždy dvě lana - levé a pravé, dle umístění závěsů na kabině. V případě poškození, až přetržení lana, a nebo jeho vyskočení z horní kladky, visí kabina stále ještě na laně druhém. Při jízdě se pak jistě projeví drhnutí spadeného lana a to upozorní na nutnost ihned situaci napravit a do té doby celý výtah vypnout a nepoužívat.
Oběžný výtah
Pro zpestření jsem zařadil i obrázek oběžného výtahu pro průmyslové provozy, kdy se nepoužívá jednotlivých kabin pod sebou jako u paternosteru, ale pouze nášlapných desek a držátek, madel, které jsou vyzdvihovány i s boční stěnou tvořenou pružným materiálem jako řemenice, nebo poháněným řetězem vedle vodítek v nosné zdi. Na vlastní oči jsem takový nikdy neviděl.
A ještě nějaké milé úlovky z internetu:
Smutná destrukce německého nákladního výtahu
Docela strašidelný humus
Ukázka instalovaného stroje přímo v šachtě
Kabiny se šplhají po zdi, klasická šachta tu není...
Působí to velmi efektně
Krásnej starej bělouš
A hnědouš...
To jsou barvičky!
Mě se opravdu líbilo, že jezdily svižně rychle a na nic se nečekalo!
Zatopené dno šachty, to je mazec :-)
Pěkný neosobní výtah
Na novější kabině, je vidět ovládání ruční, uchycení lan, zavírač dveří, a krabičky u průvodnic - maznice s barevnými víčky nejspíš na vlití oleje... (na malé fotce to na první pohled mate, jako by tam byla tlačítka, ale ovládací tlačítka už jsou tam vidět na samostatném malém rozvaděči)
Detail mechaniky zavírače dveří kabiny
Dno moderní šachty, nárazníky; líbí se mi ty přihrádky kolem průvodnic dole, aby olej netekl po celé podlaze :-)
Výtahový most s vyjížděcí silnicí :-)
- jak by to mělo asi být...