První stránky
o brněnském podzemí
Zde je prostor
pro Vaše logo
a ikonu
nebo reklamu,
i výměnný systém.
Ovládací přístroj - kopírka
- se používala tam, kde okolnosti provedení výtahu vyžadují snímání polohy kabiny ne z šachty, ale přímo z otáček výtahového stroje. Kopírka přesně kopíruje polohu kabiny do šířky kontaktového pole, je přímo spojena s točivou částí stroje převodem. Proto ten název "kopírka". Na točivý pohyb stroje - často na hřídel nesoucí lanové bubny, je kopírka mechanicky přímo napojena. Pokud se tedy točí motor, otáčí se přes převody i hřídel kopírky, tak zpomaleně, aby se na jednu otočku (a šíři kontaktového pole, tj maximálně po celém obvodě, nebo méně) vešel celý počet pater.
V základním Československém provedení (výrobce Transporta) byla na svislé ose umístěna řada kotoučů, každý zastupující jedno patro. Každý kotouč je postupně pootočený oproti ostatním tak, aby ve své poloze v příslušném patře zastavil výtah. Poloha kotouče se přesně seřizovala při kabině zastavené přesně v rovině patra, aby v této poloze došlo k zastavení stroje, pokud je dotyčné patro cílové. Tyto mechanické kopírky byly dosti poruchové a málo se používaly. Jednalo se o krátkodobější etapu a po roce 2000 prakticky několik takových patrových kopírek na území Česka a Slovenska "dojíždí", než budou vyměněny novými systémy s magnetickým snímáním polohy kabiny v šachtě. Nově se mechanické kopírky již nepoužívají, pokud to není nevyhnutelné. I tato mechanická romantika tedy v podstatě již zanikla. Ve světě se používaly jiné mechanické kopírky - řetězový převod posouval unašeč - svislý vozík, svojí polohou postupně zasahující mechanicky do kontaktového pole po délce šíře svého pohybu. To mi přijde logičtější a snazší provedení, než patrové kotouče na svislé hřídeli.
Světelné kopírky - jejich účel byl spíše a pouze signalizační, aby zobrazil na návěští stanice patro, kde se kabina nachází. Z amerických filmů jsou známé staré výtahy, kde nade dveřmi je půlkulatá stupnice s mechanickou ručičkou ukazující na číslici patra, později svítila čísla pater, podsvícena žárovičkou. To bylo k vidění ještě např. na Šumavské v Brně, ale došlo tam již k výměně původních kontaktových polí kopírek za releové. Vzpomínám si, jak údržbář nadával, že se na tabulce nade dveřmi rozsvítila při jízdě výtahu postupně dvojka, trojka, pak nic, pak pětka - že zase bude muset opravit kontakty pozice čtvrtého patra, které se nerozsvítilo...
Když tedy se motor točí a kabina jede, tak kontaktový jezdec se v kopírce postupně posouvá přes kontaktová pole jednotlivých pater. To se využívá spíše než k řízení patrové logiky především k světelné signalizaci, kterým patrem kabina zrovna projíždí. K tomuto účelu se nepřesnost začátků a konců přejezdů z jednoho kontaktu na druhý ztratí a je bezvýznamná, orientační, zatím co ovládání pohybu kabiny a hlavně jejího zastavení je potřeba přesné a takto přeneseně z kopírky by se vždy jednalo nejspíše o různý nepravidelný rozdíl v zastavení i ve více cm, oproti rovině podlahy patra.
Nahlédněme do jedné Bratislavské strojovny na dosud funkční kopírku:
Mechanická kopírka přímo navazuje na prodlouženou hřídel navíjecích bubnů stroje
Svislá hřídel je osazena kotouči. Každý kotouč zastupuje jedno patro a je pootočený vůči vedlejším kotoučům a kontaktům přesně v poloze kabiny zarovnané do příslušného patra, kde má zastavit.
Detail horní části a spínačů
Detail dolní části, svorkovnice a převodu.
Děkuji slovenskému nadšenci za foto této kopírky v Bratislavské strojovně!
Máte přístup do strojovny? Vyfotíte mi ten Váš stroj? A strojovnu a rozvaděč a výtah? Potěší mne to do sbírky, díky moc!!! Nebo si to rád sám vyfotím, když mne pozvete, a ještě se odměním :-)