První stránky
o brněnském podzemí
Zde je prostor
pro Vaše logo
a ikonu
nebo reklamu,
i výměnný systém.
Brno nemá tolik budov, kde by se i dříve používaly oběžné více kabinové výtahy - tzv. páternostery. Do dnešní doby je lze snad spočítat na prstech jedné ruky.
Po převratu a změnách a přijetí různých vyhlášek podle Evropské Unie docházelo k zastavování provozu mnohých páternosterů v naší zemi, protože nebylo úplně jisté, zda nejsou paternostery považovány vyhláškou za nebezpečné, kvůli otevřenému nástupu do kabiny za stálého pohybu. V Brně tedy došlo k zastavení paternosteru na hlavní poště. Na Magistrátě však byl paternoster normálně využíván.
Nepochopitelně mnoho let museli staří lidé na nejfrekventovanější hlavní brněnské poště pěšky do schodů - mnoho let po té, co došlo k pochopení zákonů a znění, že oběžné páternostery nejsou neschválenými dopravními prostředky. Mohou za zbytečné zdržení provozu úředníci? Nebo finanční potíže? Možná je důvodem obojí a možná byly i jiné příčiny, o kterých se veřejně nevědělo.
Při jarní návštěvě pošty jsem s potěšením zjistil - viděl, že se něco začíná dít. Nástupní ostrůvek u páternosteru byl ohrazen dřevěnými deskami se zákazem vstupu a během dalších dní docházelo k demontáži starého původního páternosteru. Příležitostně jsem chodil na poštu nahlížet, jak stavba nového páternosteru pokračuje. Měl jsem štěstí, že jsem se nachomýtl v okamžiku, kdy spouštěli šachtou starý motor a převodovku a na podlaze byly složeny hřídele s ozubením původního stroje - pohonu. Hbytě jsem to nafotil alespoň na mobil.
Kompletní generálka trvala několik měsíců: rozebrání původní konstrukce, všech kabin, vybourání i původních patrových příček uprostřed mezi vstupy do kabin a dřevěného osazení ve všech patrech, výměna šachetních vodítek a všech prvků v šachtě - svaření nové nosné konstrukce s vodítky, nové osazení lampami šachetního osvětlení, výměna celého starého pohonného stroje za nový, montáž nových konstrukcí všech kabin zavěšených na nový řetěz a montáž všech dřevěných stěn a obložení a bezpečnostních prvků.
Konečně má Hlavní pošta Brno nový a funkční naleštěný páternoster a lidé se pohodlněji dostanou do vyšších pater.
Pár průběžných záběrů na telefon:
Brněnské hlavní pošty si povšimne snad každý, kdo brněnským nádražím prochází.
Mnoho let zdejší paternoster zbytečně stál, staří lidé museli do schodů - bezohlednost a nezájem úřadů? Nebo pošty?
Až na jaře 2013, když nenastal konec světa, se konečně kompetentní rozhoupali, že tedy paternoster vymění...
A nastala několika měsíční demontáž a montáž, až téměř do léta.
Žlutá deska se nacházela pod horním kolem oběžného řetězu, kdo nahoře nevystoupil, ten ji viděl z kabiny :-)
Mělsem štěstí - zrovna spouštějí starou převodovku...
Odháknutí stré převodovky ze spouštěcího řetězu
Chvíli tu bude muset počkat na svého kamaráda a na motor...
Starý motor (v šachtě na prknech) už je tu taky a hurá do šrotu!
Pohled do nově osazené šachty - nahoru
Pohled do šachty dolů
Nové naleštěné kabiny
Brňané se po dlouhých letech dočkali!
V Praze existuje nadšenec, zaměřený jenom na paternostery. Tam si to může dovolit, je tam bezpočet veřejných kancelářských budov a úřadů a jiných budov, kde se tu a tam paternostery vyskytují a často jsou i renovované nebo nově znovu vytvořené (celková generálka). Odkaz na jeho stránky někdy přidám až je najdu zase, nebo si je vygooglujte, stojí za to, má tam i záběry do strojoven.