První stránky
o brněnském podzemí
Zde je prostor
pro Vaše logo
a ikonu
nebo reklamu,
i výměnný systém.
Byl jsem velmi rád, že mi známý domluvil s údržbou prohlídku těchto strojoven a rozvaděčů, protože zdejší systém řízení výtahů je sběrný v obou směrech. To znamená v releovém pojetí hodně složité zapojení a více relátek kvůli kombinované paměťové a záznamové logice.
Jedna z kabin - nahoře světelná signalizace - číslo patra, kde výtah projíždí nebo stojí.
Žárovky jednotlivých pater bývaly propojeny do strojovny, na takzvanou kopírku.
Kopírka je zařízení, na které se přenáší pomocí lan nebo řetězů pohyb buďto ze šachty a
pohybu kabiny a nebo z pohybu samotného stroje. Kopírku tvoří pole kontaktů r ozmístěných
na obvodové ploše, přes kterou přejíždí díky přenášenému pohybu jezdec, svým pohybem
propojující kontakty na příslušnou žárovku informující o dané poloze (patru).
Pohyb kabiny je tedy kopírován na kontaktové pole.
Výtahy v této budově jsem zařadil mezi Duplexy, protože počet relé a složitost zapojení trochu naznačuje, že nejde jen o sběrný systém, ale i o možnost rozhodování mezi dvěma výtahy, že stanici obslouží ten, který tím směrem projíždí dříve, a nebo ten, který je blíže. Tento systém rozhodování se nazývá Duplex, protože jde o logiku řízení dvou výtahů. Nejsem si tím jistý, rozjímám nad tím až při tvorbě těchto stránek a tehdy jsem se v té rychlosti nezeptal zda jde o duplex. Mělsem plnou hlavu toho, abych nezapoměl něco důležitého vyfotit :-)
Sběrné řízení obousměrné - výtah projíždí objednávky v opačném směru a reaguje - zastavuje jen na záznamy ve směru shodném. Jinak: v patře zvolíte, kterým směrem hodláte jet a výtah, který jede směrem opačným, u vás zbytečně nezastaví. Jízda výtahu je lépe vytížena a klienti jsou logičtěji obslouženi s tendencí výtahu projet a vyřídit požadavky konkrétního směru až po okrajovou zvolenou stanici nahoru a pak, pokud někdo ještě výše nechce jet dolů, vyřizovat objednávky pro směr dolů. Používají se záznamová patrová relé extra pro směr nahoru a extra pro směr dolů, tím výtah rozliší, které objednávce v daném směru jízdy zastavit.
Programovatelné čipy nahradí tisíce relátek. Původnější logické prvky - relátka - bylo nutno vzájemně propojit přes spínací nebo rozpínací kontakty tak, aby se logika výtahu chovala požadovaným - navrženým způsobem. Pro řešení obousměrného sběrného řízení a natož duplexu - dvou provázaných výtahů, vyžadovalo ještě více relátek.
Tyto složité systémy bylo ještě složitější opravovat, najít chybu, najít špatné kontakty. O to hodnotnější dílo to je, dokázat tolik relé a jejich kontaktů vzájemně propojit do fungujícího celku. Ještě mnohem více zřetelné je to u systému Duplex Kvatro na Šumavské, na samostatné stránce. Pokochejte se tedy těmito technickými zázraky.
.
U výtahu a v kabině - ovládací panel
Starší výtahový stroj v dobré péči
Lanové kolo, za ním převodovka, vedle brzda, vedle motor
A vedle motoru žluté kolo pro případné ruční vyproš´tování - posun kabinou
když je motor nefunkční
Na boku vysoké skříně je vidět patrová signalizace z kopírky
A toto je vnitřek releového rozvaděče
Sběrný obousměrný systém potřebuje více logických prvků - relátek
Jsou jich tu tři panely
Detail připojení povelů na svorkovnici
Krásné drátky, ale zapojovat bych je asi nechtěl :-)
Druhý stroj byl již vyměněn
Bližší pohled - co je platná krása nového stroje, když se tolik zapráší
Z druhé strany
A nový rozvaděč
Nejdůležitější funkce
.
Vyřazené desky z druhého rozvaděče plné relé
a pohled zezadu do ještě funkčního releového rozvaděče
Strojovna je na střeše budovy, takže pohled do okolí je neodmyslitelnou součástí
Na všechny strany
.
Ve sklepě budovy je další strojovna - původního sklepního výtahu na uhlí
Zaprášený a zkorodovaný rezavý rozvaděč
Dlouho nepoužívaný stroj starého nákladního výtahu (plošiny)
Pro mne to byl zážitek, po Šumavské to byl druhý složitější releový rozvaděč, který jsem kdy viděl, ale Šumavskou už jen tak nic netrumfne.